Skip to content
augusti 25, 2015 / underbarahem

Myrten med små vita söta blommor som doftar ljuvligt!

Planterade Myrten förra sommaren och de har vuxit väldigt mycket. Tog en liten kvist och stack ner i jorden, hade dem ute i växthuset hela vintern. I våras delade jag dem så att de fick varsin liten kruka, de har verkligen satt fart.Myrsine-med-blommor2Nu funderar jag på hur jag skall klippa dem, jag vill ha stammen lite kraftigare. Men jag får kolla upp detta, de behöver också formas till så att kronan blir tjockare. Det är väl bara att ta mod till sig och börja forma växten, man är ju lite feg.Myrsine-med-blommorTrivs bra utomhus på sommaren. Placeras ljust och helst svalt under vintern, i rumstemperatur kan en del blad falla av. Jag har dem i växthuset som är isolerat och en frostvakt som passar mina växter. Beskär på våren så kommer det snart nya blad. Doftar härligt vid beröring. Blommar med små, vita blommor. Myrten kräver omsorg och kärlek, men kan bli gammal om den trivs.

Ända sedan antiken har man odlat myrten som läkeört och på 1500-talet började man i Tyskland att använda blad och kvistar till brudsmyckning – hos oss betydligt senare. Ju ljusare växtplats desto rikare blomning, som följs av blåsvarta, ätliga bär eller frukter. De är också aromatiska och används bla till likör, brännvin och parfym.

Det är spännande med medelhavs växter, synd att vi har ett sådant klimat här så det kan vara svårt ibland att få dem att växa.

Nu skall jag gå ut i växthuset och försöka klippa en av myrten för att se hur det blir, jag får väl offra en av dem.

Ha en skön kväll!

Kram Birgitta

2 kommentarer

Kommentera
  1. petrasparlor / Aug 26 2015 10:03 e m

    Va duktigt du är Birgitta. Jätte fina plantor.

    //Petra

    • underbarahem / Aug 27 2015 2:29 f m

      Tackar, det är kul när man ser att det lyckas.
      Birgitta

Kommentera

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

