Skip to content
juli 21, 2015 / underbarahem

Idag räddade jag en plastmatta!

Nu är det andra dagen på semestern och det regnar, men det gäller att inte deppa ihop det finns massor att fixa inne. Ett röj i min ”walk in closet”, gjorde om lite så att jag kunde hänga lite långa klänningar så att de inte släpar i golvet.

Har räddat en plastmatta från att slängas, köpte en plastmatta billigt på jobbet. Det var klippt en bit ur mattan som skulle vara till ett färgprov och sen börjar den fransa sig väldigt lätt.Trasig-plastmatta

Funderade på hur jag skulle göra för att rädda den och kom på att värme var enda chansen att klara mattan. Min mamma brukade alltid använda smörpapper när hon sydde på material som inte nålen gled så lätt på, det borde fungera att stryka på det också. L kom på att man kunde lägga en kirschstång under mattan, pappret ovanpå och sedan stryka på…fungerade perfekt. Plastmatta2Plastmatta3Vände sedan på mattan och gjorde likadant på andra sidan…PlastmattaOm jag får säga det själv så blev det jätte bra, varför skall man slänga saker när det går att fixa till så att det fungerar. Sen är det bara att klippa bort den trasiga biten och lägga på mattan.Plastmatta6Så nu är mattan klar och det tog inte lång stund… Nu skall jag fixa tryckknappar till två jackor och sätta fast dem, då har sönerna nya jackor.

Härligt när det regnar en semesterdag… hihi. Men när detta pysslande är gjort så vill jag ha sol, funderar att ta en tur ner till kusten och bada… för bada en dag i havet måste man göra på semestern.

bullar2015

Hoppsan, det blev visst lite bullar också. Perfekt att ha till fikastunderna i solen och så slipper vi äta skorpor, det har vi gjort ett tag nu eftersom jag har varit lite lat att baka.

Sa till L och M att det är ingen ide att jag bakar, ni äter ju bara upp dem… det blev visst lite fel, för det är precis det man skall göra äta dem.

Utsikten till sol idag är inte så stor, regnet bara öser ner… fast tunnan blir full med regnvatten igen, det är bra.

Blir det regn o morgon också så får jag hitta på något nytt, måste ha att göra. Har fått kraftiga störar av sonen som jag skall göra något av, men då får det inte regna… nu skiner solen.

Ha en härlig dag!

Kram Birgitta

4 kommentarer

Kommentera
  1. Regina / Jul 21 2015 4:22 e m

    Så fiffigt du lagade mattan! Det blev ju jättebra! Men usch, jag rös i hela kroppen när du skrev om att bada i havet för jag fryser som bara den. Tror aldrig jag frusigt så mycket någon sommar. Inte har jag en tanke på att ta av mig kläder, snarare tvärt om. Tjocka tröjor och sockor är mina sommarkläder för tillfället…tråkigt nog.
    Kram,
    Regina

    • underbarahem / Jul 21 2015 4:25 e m

      Ja, nu är mattan användbar igen… Är det sommar så är det, jag är inte så frusen av mig… så ett dopp blir det nog.
      Kram Birgitta

  2. petrasparlor / Jul 21 2015 9:21 e m

    Tack för tipset, nu vet jag hur man räddar plastmattor om jag skulle behöva.

    //Petra

    • underbarahem / Jul 22 2015 5:22 f m

      Varsågod,synd att slänga så fina mattor. Nu passar den färgen inte så bra hos mig, funderar på att ge bort den.
      Ha det bra!
      Birgitta

Kommentera

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

