Skip to content
juli 8, 2015 / underbarahem

Varför blommar den inte hela sommaren?

Just nu regnar det men det är ganska varmt och om det kommer mera värme så blir det underbart i alla trädgårdar, växterna kommer att visa sig från sin bästa sida. Min mamma sa alltid att allt regn som kommer före midsommar är bra, men nu har det varit midsommar så nu räcker det.

Har en smultronjasmin som jag brukar klippa ner väldigt hårt, men just nu så blommar den underbart… tänk om det fanns lukt data.Smultronjasmin-2015Det är bäst att föreviga den för snart regnar väl blommorna bort , så det är bäst att njuta den tid som är. Det har varit ganska trögt i mina krukor, men nu har det verkligen satt fart… med lite knuff av gödning förstås.Smultronjasmin-2015-juliJag hoppas att ni känner vad gott den luktar, för jag får aldrig nog… det är en doft som man blir lycklig av.

Just nu när jag skriver det här inlägget så väntar vi på de små godingarna M&M, de skall sova över i natt och L skall ha dem en stund i morgon. Nu har Milton börjat att springa också så det blir att jaga.

Ha en skön kväll!

Kram Birgitta

15 kommentarer

Kommentera
  1. petrasparlor / Jul 8 2015 8:18 e m

    Vilken fin Doftjasmine du har. Har en liten buske här hemma, så jag vet vilken doft du pratar om.

    //Petra

    • underbarahem / Jul 8 2015 8:42 e m

      När vi sitter på altanen så kan man känna doften… härligt.
      Birgitta

  2. Tiger / Jul 8 2015 8:57 e m

    Här har inte smultronschersminen slagit ut än. Men det är lika bra, med tanke på allt regn som vi har fått de senaste dagarna. Inte bra för andra härligt doftande växter som pioner och honungsros… Men förra veckan var det för torrt, så man är aldrig nöjd… 😉

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    • underbarahem / Jul 9 2015 2:48 f m

      Igår regnade det så mycket så jag har inte vågat titta ut än, hoppas att buskar och blommor inte har regnat sönder. Det är som du säger man är aldrig nöjd.
      Ha en härlig dag!

  3. Petra / Jul 9 2015 6:21 f m

    Jag älskar schersmin. Det får mig att tänka på min farmor. Jag vill sätta såna i stugan.
    Ha en fin dag. Vi ses imorgon 😉
    Kram Petra

    • underbarahem / Jul 9 2015 6:01 e m

      De är väldigt fina och doftar ljuvligt.tänk om de kunde blomma hela sommaren?
      Kram Birgitta

    • underbarahem / Jul 9 2015 6:02 e m

      Vi skall vara barnvakt, så det blir nog full fart…

  4. Elzie / Jul 9 2015 7:56 e m

    Vilken mysig blogg du har. Och ljuvliga bilder på den fina jasminen.
    Kram Elzie

    • underbarahem / Jul 10 2015 5:14 e m

      Tackar, har bloggat ganska länge och det är lika kul fortfarande. Jasminen är otroligt fin, men till hösten klipper jag nog ner den igen. Så kommer den igen och blir lika fin.
      Ha en bra helg!
      Kram Birgitta

  5. bia / Jul 9 2015 8:18 e m

    Jasmine…doftar så gott….Vi var ute och gick en kvällspromenad för en stund sedan och gick förbi en jasmin åhh vad det doftade gott !!…..doftar så gott på kvällarna 😉
    Kram bia

    • underbarahem / Jul 10 2015 5:12 e m

      Just nu så doftar vår jasmin underbart, vill att den skall vara så länge.
      Ha en bra helg!
      Kram Birgitta

  6. anette / Jul 9 2015 8:20 e m

    Så fint du har det. Kram Anette

    • underbarahem / Jul 10 2015 5:40 f m

      Tackar, just nu så skiner solen och jag är ledig… underbart.
      Kram Birgitta

  7. Mona / Jul 10 2015 8:05 e m

    Ohhh, det bara väller ut doft av smultronjasminen här vid mitt skrivbord..mmm.. det funkade när jag tryckte på doftknappen/datorn, hi,hi
    Så vackert i din trädgård o antar att du passerar ofta förbi busken bara för att känna den härliga doften o njuta av blommorna
    Ha en bra helg med småkillarna, blir säkert mysigt
    kram Tibbe-Hill

    • underbarahem / Jul 11 2015 3:59 f m

      Misstänkte att det fanns en doftknapp någonstans på datorn… härligt. Det har satt fart att blomma i trädgården när vi fick lite värme, det är bara att hoppas på att det kommer mera. Smultronjasminbusken är planterad ganska nära altanen så när det blåser åt rätt håll doftar det ljuvligt.
      Ha en härlig helg!
      Kram Birgitta

Kommentera

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

