Skip to content
juni 14, 2015 / underbarahem

Vad blir det för mat idag?

Ibland tryter verkligen fantasin när det gäller mat och för mig så händer detta nästan alltid på söndagar. Det fanns köttfärs i frysen och en hel del burkar i kylen som det inte var så mycket i… dax att göra slut på innehållet.Burkar-med-olika-innehållNu är det bara att blanda efter behag, jalapenon är den starkaste av innehållet i burkarna och så får man inte glömma löken… det är bara att blanda, starkt är gott.Tzatsiki-till-hamburgareTzatsiki:
2,5 dl yoghurt naturell (grekisk yoghurt eller matlagningsyoghurt)
1/2 gurka
2 pressade vitlöksklyftor
1 msk olivolja
Salt
Peppar

Gör så här:
Riv den skalade gurkan grovt och pressa ut så mycket av vätskan som möjligt. Blanda gurkan med resten av ingredienserna.

Kan man inte komma på något annat så får det bli hamburgare med det lilla extra och samtidigt så får man lite bättre plats i kylen, några burkar blev tömda.Hamburgare-med-tatzikiNu är man mätt och belåten och kan bänka sig framför tv:n och samtidigt kolla in lite bloggar. Ute skiner fortfarande solen men det blåser väldigt, så man får ändå känna sig nöjd efter en underbar helg. Har en dag till att hoppas på sol, är ledig i morgon också. Då blir det nog ett besök i en blomsterbutik som jag nästan aldrig är, fast jag vet att de har väldigt mycket fint. Hoppas att hitta de sista växterna till mina krukor, har några kvar att plantera.

Ha en skön söndags kväll!

Kram Birgitta

8 kommentarer

Kommentera
  1. bia / Jun 14 2015 6:16 e m

    Jag gillar hamburgare….men inte en köttbit lika mycket…visst är det konstigt…färs går bra men en köttbit…nja, då växer köttet i munnen….det där såg gott ut ;))…dagen har varit slö…regnigt och kyligt…inte riktig sommar precis ;(….men vi får hoppas på bättre väder snart 😉
    Kram bia

    • underbarahem / Jun 14 2015 6:46 e m

      Det blev ganska starkt, men det gillar jag!
      Här har vi haft en solig dag, men väldigt blåsigt på eftermiddagen.
      Kram Birgitta

  2. Alexandra Bengtsson / Jun 14 2015 7:28 e m

    Å det där såg gott ut! Tzasiki var det galet längesedan jag gjorde, men gurka äter vi varje dag. Vi läste igår nånstans att varje svensk äter sådär 5kg gurka per person och år, misstänker jag äter lite mer, haha! Tycker det är supergott att göra salladssås av soltorkade tomater. Mixa dem med vitlök, lite olja och späd med vatten om det behövs + lite vinäger. Passar typ till sallader med pasta eller bulgur i. Pesto är ju också supergott att bara ta på kycklingfiléer innan man kör in dem i ugnen. Oj vilken lång kommentar det blev, jag gillar burkar med slättar i 😉 Hoppas den nya veckan ger mer matinspiration 🙂

    • underbarahem / Jun 14 2015 7:52 e m

      Tzatsiki är väldigt gott, måste ta bort skalet på gurkan tål det inte. Skall testa ditt förslag på salladssås av soltorkade tomater, lät väldigt gott. Den bästa gurkan är den egna som växer i växthuset, den smakar som gurka ska smaka.
      Längtar efter att grilla och kunna sitta ute en ljummen sommarkväll, men snart händer det.
      Ha en bra vecka!

  3. Petra / Jun 15 2015 7:51 f m

    Jag älskar hamburgare..mums. Vi var till Cramers och handlade lite igår. Har aldrig varit där och blev överraskad över hur stort det var. Fick lite beslutångest när jag gick där. Ville ha med mig allt hem 😉
    Ha en fin vecka.
    Kram Petra

    • underbarahem / Jun 15 2015 4:44 e m

      Då förstår du hur svårt jag har det när jag skall välja blommor och jag är ganska ofta där.
      Men idag blev det en blomster butik i Borås… det finns mycket runt omkring här när det gäller växter.
      Du får också ha en fin vecka!
      Kram Birgitta

  4. petrasparlor / Jun 16 2015 6:41 f m

    Ser riktigt gott ut. Inte dumt med kylskåpstömning ibland 😉

    //Petra

    • underbarahem / Jun 16 2015 6:57 e m

      Känns som om det är ett måste ibland!
      Birgitta

Kommentera

Bloggäventyr med Bosse Lidén

Författare till romanen "Mina fotsteg i ditt hjärta", "Minnen som stannat kvar" och medförfattare till kåseriboken "Skimrande ögonblick - och dagar i grått". Alla tre böckerna går att köpa här på bloggen. Tryck på köp bok/böcker under min header och du får reda på viktig fakta. Dessutom finns det 33 st kategorier på bloggsmörgåsbordet. Förhoppningsvis hittar du något som tilltalar dig. Hjärtligt välkommen hit. Du får väldigt gärna lämna en trevlig kommentar. Tack för besöket.

Slagkraftigt Glen Snoddas!

Lifestyle of one Glen Snoddas.

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

