Skip to content
maj 19, 2015 / underbarahem

Idag blev det hurtigt!

Känner ni som jag att man tröttnar på allt bröd som man köper i butiken, tycker att det smakar likadant. Har testat surdegslimpor, tycker att de smakar bäst just nu.

Men idag när jag kom hem från jobbet så kände jag att hurtbröd skulle inte vara fel att baka, det var längesedan som jag bakade den och kände att jag längtade efter en sådan smörgås med ost på.HurtbullebrödOm ni inte har testat detta bröd så tycker jag verkligen att ni skall göra detta, det är supergott.

2 dl fiberberikade havregryn, 5 dl vetemjöl, 1 dl krossade linfrön, 1 dl russin, 1 dl grovhackade hasselnötter, 2 tsk bikarbonat, 1 tsk salt, 4 dl mild yoghurt, 1/2 dl flytande honung, 1/2 dl lingonsylt.

Sätt ugnen på 200°. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i yoghurt, honung och sylt. Klicka ner smeten i en smord, avlång bakform, ca 1 1/2 liter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 timme. Stjälp upp limpan och låt svalna under bakduk. Om det är något av ingredienserna som man inte tycker om, så är det bara att ta bort och lägga till något annat.

Det är fortfarande väldigt kallt och mina fiskar har inte visat sig värst mycket, men idag lyckades jag locka fram dem med lite mat. 10 st koi skall det vara i dammen, men alla vågar sig inte upp till ytan än.Fiskar-matdax2014Så här brukar det se ut vid matbordet, men får nog locka dem lite mera med mat först innan de vågar komma fram. De tycker nog som vi att det är alldeles för kallt.

Ha en skön kväll!

Kram Birgitta

 

2 kommentarer

Kommentera
  1. petrasparlor / Maj 21 2015 8:14 e m

    Håller med dig, ibland tröttnar man på brödet från mataffären och vill ha hembakat.
    Brukar baka bröd när vi har soppa här hemma.

    //Petra

    • underbarahem / Maj 22 2015 2:41 f m

      Önskade att jag hade mera tid att baka, det är mycket godare. Tänk ett nybakat bröd på morgonen…
      Birgitta

Kommentera

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

