Skip to content
maj 10, 2015 / underbarahem

Nu är betongpallen färdig!

Idag tog jag försiktigt bort hinken från betongpallen och se det blev en betongpall. Man tänker alltid varför gjorde jag inte så eller så, men det får bli bättre nästa gång.Betong-pallRabarberbladet som jag använde hade väldigt kraftigt mönster, det ser väldigt kul ut. Jag har fortfarande penseér i mina krukor, det verkar som om de är de enda blommor som klarar denna kyla just nu så de får lysa vackert ett tag till… eftersom det fortfarande kan vara minusgrader på morgonen.Betonpall-med-ådringarSom ni vet så hinner jag göra många turer till Cramers blommor innan jag är färdig med mina planteringar. Hann med en liten tur dit idag också, det blev hängpelargoner som jag skall ha på väggen vid altanen. Det blev även vanliga pelargoner som troligtvis skall sitta vid entrén.Vita-hängpelargonerVita-pelargonerDet blir mycket vitt och grönt i år, en vit bägarranka inhandlades också… kommer att stå på altanen.

Bägarranka är en av de få krukväxter som klarar riktigt soliga, varma lägen. Bara den får ordentligt med vatten klarar den att växa och frodas i t.ex. ett söderfönster. På sommaren trivs den allra bäst utomhus i krukor, lådor eller rabatter där man kan ha glädje av den rikliga blomningen och frodiga bladverket hela sommaren. Övervintras som krukväxt på en ljus sval plats efter att den har beskurits på hösten.Dipladenia2014Precis när vi tänkte gå in, efter att ha varit ute och frusit så kommer solen… är det måndagsvädret som är på väg tro?

Vi har varit en tur till sonen och lämnat av Millian som har varit några timmar hos oss, passade på att ta några bilder av fåren men de kommer i morgondagens inlägg.

Ha en skön söndagskväll, i morgon börjar en ny vecka… spännande.

Kram Birgitta

4 kommentarer

Kommentera
  1. petrasparlor / Maj 11 2015 6:54 e m

    Va bra pallen blev, kul att få se resultatet.

    //Petra

    • underbarahem / Maj 11 2015 6:59 e m

      Har inte vågat sitta på den än, kanske skall ha en blomma på den.
      Men det är kul att testa, man kan göra mycket med betong.
      Birgitta

  2. Tiger / Maj 12 2015 7:22 f m

    Pallen ser ju riktigt mjuk och inbjudande ut! 🙂 Fint med alla blommor. Här har jag väntat med att åka och handla, men nu är i alla fall växthuset rengjort efter att komposten har fått flytta ut från sin vinterförvaring där. Vill ju inte att maskarna ska dö i kylan ute… 😉
    Vårhälsningar
    Elisabet

    • underbarahem / Maj 12 2015 5:47 e m

      Har inte vågat provsitta än, men jag tror att den håller. Jag vågar inte ställa ut blommorna än, de får stå inne i växthuset ett tag till.
      Birgitta

Kommentera

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

