Skip to content
mars 21, 2015 / underbarahem

Kycklinggratäng med stark smak!

Idag har det nog varit kallare än någon dag tidigare i vinter, det blev både jacka, mössa och vantar på. Har varit och plockat lite i växthuset, slängt lite gamla växter och annat som jag inte vill ha.
Passade på att sitta i solen på altanen med en ny trädgårdstidning, alltid bra med lite tips och idéer. Det blev korta stunder för solen var inte framme så många minuter.
Nu var det länge sedan jag bjöd på en kycklinggratäng, fick ett recept av en vännina som jag måste prova…
Smaklig måltid!Kycklinggratäng-
 Ingredienser:
6 kycklingfileér, salt, peppar, 3 choritzokorvar, 1 gul lök eller scharlottenlök, 200 gr färska champinjoner, smör till stekning, 5 dl grädde, 2 dl crème fraîche, 2 msk soja,  3 tsk hackad chili fryst, 3 msk örtkryddor provencalé (fryst), salt, peppar
Gör så här:
1. Stek kycklingfileér i smör i stekpanna, salta och peppra
    och efterstek färdigt i ugnen, 200 grader ca 20 minuter.
2. Skär de färdigstekta kycklingfileérna i mindre bitar och
    lägg dem i en ugnsform.
3. Skär choritson i små bitar, skiva löken och champinjonerna.
     Stek upp choritzon, löken och champinjonerna i stekpannan och fördela
     över kycklingen i formen.
4. Blanda grädde och creme fraiche i en kastrull, koka upp och blanda ner hackad chili, örtkryddor och soja tillsätt ev salt och svartpeppar. Tyckte att såsen blev lite tunn, så jag gjorde en redning för att få den tjockare.
5. Häll såsen över kycklingen, hade lite ost som jag rev och strödde över. 
6. Gratinera i 225 grader ugn  ca 20 minuter.
Kycklinggratäng-på-tallrikDet smakade väldigt gott och det räcker säkert till L och mig hela veckan… hihi. Men man vet aldrig det kan komma ”helt plötsligt gäster” och då har vi att bjuda på, smakar alltid godast när man värmer den.
Ljusstakar-i-flaska
Jag köpte en sallad idag, vet inte om den var en ny sort men jag har aldrig sett den… den hette Cosmopolitan sallat. En korsning mellan isberg och roman, ursprungligen från USA där den haft stor framgång. Salladen ser ut som en roman och har samma spänst men med en betydligt sötare smak.
Det fick bli tända ljus i dag också, men om det skall bli mysfaktor så får vi äta mycket senare. Det är otroligt så fort det går när det är ljust på kvällarna, nästa helg skall vi ändra till sommartid… härligt.
Dessa ljusstakar var det bästa som jag har köpt, mycket bättre med dessa kronljus än med stora gilleljus.
Skall försöka få tag på en gammal sockerdricksflaska, den ser ut som de stora fast lite mindre. Någon som har något tips var man kan hitta en sådan.
Hoppas att ni har haft en skön lördag, frånsett blåsten och kylan.
Ha en fortsatt härlig helg!
Kram Birgitta
5 kommentarer

Kommentera
  1. bia / Mar 21 2015 9:24 e m

    Det lät gott…vi har ätit vegetarisk chili con carne…dottern är vegetarian, så vi åt tillsammans idag 😉
    För det mesta gör hon sin egen mat (hon är snart 20 år) och vi äter vanlig mat…men jag gillar faktiskt mer och mer vegetarisk mat ;))…………ha en fin kväll!
    Kram bia

    • underbarahem / Mar 22 2015 5:56 f m

      Vegetarisk mat är väldigt gott, det händer inte ofta men ibland äter vi det.
      Ha en bra söndag!
      Kram Birgitta

  2. Ann-Christin Mara / Mar 23 2015 7:14 f m

    Hej Jag undrar var du köpt dina ljusstakar . Har tittat runt men hittar dom inte.
    Hälsn Anki

    • underbarahem / Mar 23 2015 4:42 e m

      Hejsan!
      Menar du ljushållarna som sitter i flaskorna? Om det är dom du menar så har jag köpt dessa på Blomsterlandet.
      De är kanonbra, passar nästan alla flaskor…
      Ha en bra vecka!

      • Ann-Christin Mara / Mar 24 2015 8:06 f m

        Tack för svar. Då åker jag dit och ser om de har några kvar till mig. Tack för en trevlig blogg./ Anki

Kommentera

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

