Skip to content
mars 15, 2015 / underbarahem

Min underbara söndag!

Vaknade tidigt idag, först ett röj inne sen på med jobbarkläderna och ut i trädgården. Än så länge är det inte så mycket att göra ute, det är fortfarande för kallt i jorden. Men plocka bort ris, klippa ner växter och sopa gatan känns ändå som om man har hunnit med en del.

L är väldigt förkyld så han stannade inne, det är bäst att ta det lugnt… det är väldigt många som har lunginflammation och det vill man ju inte ha.

Eftersom sonen bor ganska nära så passade jag på att ta en tur dit, det blev lite gräsmatte krattande. Milton tog en liten sovstund, men Millian stannade kvar ute och hjälpte till.IMG_1278Millian och lilla Wilma tog en tur på motorcykeln, men det gick inte så bra det blev en omkullkörning… IMG_1279Lilla Selma tittade på och funderade vad är det som händer, en omkullkörning med Millians motorcykel. Små vovvar skall inte åka motorcykel även fast det är en leksak, det har Selma fattat i alla fall.IMG_1275Här sitter både Wilma och Selma på behörigt avstånd från Millian livsfarliga motorcykel.

Sen passade vi på att hälsa på tuppen och hönorna, de vill tydligen inte vara med på bild bara ett par stycken stannade kvar ute så att jag kunde fota. Den svarta tuppen är väldigt stor och reslig, med fjädrar även på fötterna.IMG_1282

En brahma har ett majestätiskt utseende, de är stora och kraftiga fåglar med en rovfågelsblick som de är helt ensamma om i hönsvärlden. När tupparna gal låter det som om det kommer ett brummande ljud långt ner i halsen för att sedan övergå i ett dovt galande. Tuppen kan bli upp till hela 75 cm hög. Detta gör Brahman till en av våra absolut största hönsraser.

Trots sin imponerande storlek är de väldigt sällan som dessa fåglar blir aggressiva. Det är snarare tvärtom, man får se upp med så att inte andra hönsraser mobbar brahmerna. De är lugna och sociala höns och de blir väldigt lätt tama och följer gärna med när man går omkring i trädgården.

Detta var min dag, men en härlig och rolig dag. Nu känns det skönt att komma in, ta en dusch och äta något gott sen bara sätta sig ner och njuta… i morgon börjar en ny och spännande vecka.

Ha det bra alla!

Kram Birgitta

6 kommentarer

Kommentera
  1. bia / Mar 15 2015 6:11 e m

    Åh vad söta vovsingar!!!…och höns har vi också haft här hemma i stan…men bara fem st…och en tupp !!…kycklingar fick vi också och dom flesta var tuppar….så brukar det vara ;))…ser att ni inte har snö kvar ;))
    Ha en fin kväll!!
    Kram bia

    • underbarahem / Mar 15 2015 6:53 e m

      Här finns det ingen snö kvar och skönt är väl det… Det är min son och hans sambos hundar, var och hälsade på dem idag. De har 16 kycklingar, får se vad det är tupp eller höna.
      Ha en bra vecka!
      Kram Birgitta

  2. Anna Wickström / Mar 15 2015 6:29 e m

    Ja, det är härligt att åka ut på mina små turer!
    Nu ska jag sätta mig och ta ut lite recept från dig igen inför kommande vecka!:) Förra veckan lagade jag fläskfilé med vitkålsgratäng från ditt recept! Supergott och väldigt LCHF!
    Ha en fin vecka!
    Kram Anna

    • underbarahem / Mar 15 2015 6:55 e m

      En jobbarkompis har också gjort den krämiga vitkålsgratängen… blev verkligen tummen upp från hennes gäster. Hoppas att du hittar något som smakar…
      Ha en fin vecka!
      Kram Birgitta

  3. Eva / Mar 15 2015 6:50 e m

    Vilken härlig dag med ungar, hundar och höns! Jag har varit hos min gamla mamma idag och sen kom Julia och William på middag. Nu är jag trött, lite känslomässigt påfrestande med mamma som inte är som hon varit, hon blir 97 i sommar. Jag blir så ledsen samtidigt som jag vill vara hos henne,
    Kram Eva

    • underbarahem / Mar 15 2015 6:59 e m

      Det är väldigt jobbigt när föräldrarna börjar bli dåliga, man känner sig så hjälplös. Mina föräldrar gick bort för några år sedan och saknaden är stor.
      Men det är så härligt med barnbarn, de är livets efterrätt och man blir så glad när man umgås med den.
      En stor kram till dig!

Kommentera

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

