Skip to content
mars 6, 2015 / underbarahem

Blir det några vindruvor i växthuset i sommar tro?

Nu skall det bli spännande att se om det blir några blad på mina vindruvsrankor, klippte ner dem katastrofalt på senhösten. Och ännu mera hoppas jag, att det blir lika mycket vindruvor som vi har haft förr om åren… men detta återstår att se.

Så här såg det ut efter klippningen, det blev inte mycket kvar. Det är bara några stackars rankor som växer upp mot taket.Växthus-höst2014Nu hoppas jag verkligen att plantan inte lägger av så jag blir utan vindruvor i växthuset, det är lite nervöst men gjort är gjort. Så här hoppas jag att det blir till slutet av sommaren.Gallrade-vindruvorGröna vindruvorDet blir lite tillbaka blickar i några inlägg, men man kan inte låta bli att drömma… det är ju ganska många timmar på året som är mörka.

Nu önskar jag Er en skön fredag och en underbar helg!

Kram Birgitta

5 kommentarer

Kommentera
  1. Anna Wickström / Mar 6 2015 6:33 e m

    Vilket underbart växthus du har! Mitt är för litet för att ha vindruvor i. Eller – egentligen är det väl en prioriteringsfråga:) Minns svärfars vindruvor, de var ganska sura…
    Odlar du gurka? Jag har provat i många år i 2 olika hus och odlingszoner, men bara lyckats 1 år. Detta växthus har ju bara stått här i 2 år och nu på nytt ställe. Så jag kanske skulle våga prova igen… Tips mottages tacksamt:)
    Måste säga att jag har provat ett av dina recept igen och hela familjen blev saliga!:) Det var kål & köttfärs, grädde m.m i ugn, minns inte vad den hette.
    I vilket fall har alltid kål & köttfärs för mig varit kålpudding tillagad med mycket sirap (min absoluta favoritmat!!). Din rätt fick jag inte ihop i mitt huvud… Kunde det bli gott de ingredienserna ihop?? Svar: YES! OJ, vad gott det var!
    Trevlig helg!
    Kram Anna

    • underbarahem / Mar 6 2015 6:44 e m

      Härigt att du gillar mina recept, det jag gjorde med kål för ett tag sedan var en chansning… var det krämig vitkålsgratäng du testade?
      Jag har två sorters vindruvor blå och gröna, båda smakar olika men är absolut inte sura. De gröna är sötast men de blå kommer inte långt efter. Lille Millian älskar dem, hoppas att lille Milton också gillar dem.
      Nu läste jag ditt inlägg en gång till då kom jag på vilken rätt det var, det var L som hade gjort den… enkel men god.
      Ha en underbar helg!
      Kram Birgitta

  2. petrasparlor / Mar 7 2015 8:41 f m

    Då håller vi tummarna Birgitta.

    //Petra

  3. bia / Mar 7 2015 11:55 f m

    Wow är det din egen skörd av vindruvor ??…..min dröm är att ha ett växthus…och drömma får
    man ju eller hur?…….
    Trevlig lördag!!
    Kram bia

    • underbarahem / Mar 7 2015 7:20 e m

      Det är egen skörd och de är jättegoda. Blir så mycket så man hinner nästan tröttna på dem.
      Hoppas att det blir nästan lika mycket i år, de säger att det blir större vindruvor om man gallrar… hoppas det. Jag drömde några år om växthus, sen byggde yngste sonen ett åt mig… tröttnade väl på mitt tjat, hihi
      Ha en mysig lördagskväll!
      Kram Birgitta

Kommentera

Bloggäventyr med Bosse Lidén

Författare till romanen "Mina fotsteg i ditt hjärta", "Minnen som stannat kvar" och medförfattare till kåseriboken "Skimrande ögonblick - och dagar i grått". Alla tre böckerna går att köpa här på bloggen. Tryck på köp bok/böcker under min header och du får reda på viktig fakta. Dessutom finns det 33 st kategorier på bloggsmörgåsbordet. Förhoppningsvis hittar du något som tilltalar dig. Hjärtligt välkommen hit. Du får väldigt gärna lämna en trevlig kommentar. Tack för besöket.

Slagkraftigt Glen Snoddas!

Lifestyle of one Glen Snoddas.

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

