Skip to content
februari 6, 2015 / underbarahem

Det är grönt i mitt växthus!

Ledig fredag och vi har varit ute och gått, det känns faktiskt nästan som vår. Fåglarna kvittrar och snön börjar smälta… härligt.

Passade på att ta en tur ut till växthuset, där mina blommor som står i den uppvärmda delen verkar att trivas. Satte lite myrten och olivplantor förra året och de verkar att ha tagit sig… men de växer sakta.Grönt-i-växthuset-sista-jan-2015Undrar om det blir några oliver i år, på mitt minsta oliv träd är det väldigt många oliver. Men de blir nog inte ätbara, kul att se oliver på trädet i alla fall.Växthuset-sista-jan-2015Här är mina stora olivträd och bananplantan, härligt när de får komma ut i trädgården igen. Har aldrig haft några bananer på bananplantan och kommer nog aldrig att få det heller… men plantan är kul att ha med de stora maffiga bladen.

Placeras mycket ljust, äldre exemplar kan även placeras soligt. Vattnas rikligt hela växtperioden. Trivs i hög luftfuktighet året om. Placeras vintertid ljust och i 12-15°. Kan bära frukt. Moderplantan vissnar ner, men rotskotten blir nya plantor som kan planteras i egen kruka. Stor och praktfull växt.

Dammen-jan-2015Så här ser det ut i dammen just nu, bubblar lite vid ytan för att hålla undan isen… hoppas att fiskarna mår bra nere på botten. Det är alltid lika spännande på våren när de börjar titta fram…

utlottning_spade_februari

 

Ni glömmer väl inte utlottningen som gäller februari ut, perfekt trädgårdsset när det är dax.

Kul med lite nytt när man skall börja att plantera. Klicka här så kommer du till utlottningen. Där kan du läsa hur du skall göra, lycka till!

 

 

Nu önskar jag Er alla en underbar helg, hoppas att vädret bjuder på sol och gnistrande snö.

Kram Birgitta

 

8 kommentarer

Kommentera
  1. Eva / Feb 6 2015 1:49 e m

    Vilka stora olivträd du har, kul! Tror nog dina fiskar klarat sig i vinter, det har ju inte varit så mycket kyla. Eller de kanske vill ha ett istäcke och bara ha en liten fri plats av vila sig i?
    Ha en riktigt fin helg du också!
    Kram Eva

    • underbarahem / Feb 6 2015 2:17 e m

      Har än så länge haft tur med mina olivträd, de blommar och det blir många små bär på plantan… men inte ätbara. Det är alltid lite spännande eller nervöst på våren, innan man får se fiskarna.
      Ha en bra helg!
      Kram Birgitta

  2. Tiger / Feb 6 2015 11:20 e m

    Så grönt och fint det är i ditt växthus! Stora fina olivträd. Jag har bara en liten planta än så länge.

    Här bubblar det också i dammen för första vintern. Det blir spännande att se om fiskarna överlever vintern.

    Vinterhälsningar
    Elisabet

    • underbarahem / Feb 7 2015 3:02 f m

      Jag bestämmde mig att jag inte skulle ha några olivträd, när jag hade ett som var ca 2 m frös en vinter… nu har jag sex stycken. Vi får hoppas att fiskarna klarar vintern.
      Birgitta😊

  3. bia / Feb 7 2015 2:42 e m

    Åh så stort och fint Olivträd du har…jag brukar inte ha någon tur med dom över vintern, så därför har jag slutat köpa dom…men härliga är dom allt !!…och många andra fin växter har du i ditt växthus också…lyllo dej som har ett !!
    Kram

    • underbarahem / Feb 7 2015 8:12 e m

      Bestämde mig för att inte ha några olivträd när mitt största dog… nu har jag sex stycken, kan inte låta bli. Växthuset kan jag tacka min yngste son för, han byggde det.
      Kram

  4. petrasparlor / Feb 7 2015 11:08 e m

    Har också varit i växthuset en sväng, och i år ser det okej ut än så länge.

    //Petra

    • underbarahem / Feb 8 2015 4:15 f m

      Det blir väldigt fort varmt när solen ligger då brukar jag öppna upp en stund. Det är lite besvärligt när det blir varma dagar och kalla nätter.
      Birgitta

Kommentera

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

