Skip to content
november 18, 2014 / underbarahem

Nu äntligen har jag köpt den!

Nu äntligen har jag fått tag på en rumsgran som inte är för stor och inte är för liten… precis lagom. Man får inte ge upp, tyckte att det passade så bra i min plåthink. Nu gäller det att sköta om den väl, för den växer tydligen sakta och om jag vill se den bli större så gäller det att sköta om den ordentligt. Är lite dålig på växter inne eller så är det att rumstemperaturen inte är så bra för växterna. RummsgranRumsgranen är en relativt lättskött krukväxt. Jorden ska hållas lätt fuktig med kalkfritt vatten. Sommartid är det viktigt att rumsgranen får tillräckligt med vatten. Vintertid vattnas den mer sparsamt, särskilt om växten står svalt. En gång i veckan under perioden vår till höst kan en halv dos näring tillsättas i vattnet. Torr luft gör att rumsgranen lättare angrips av spinn, varför det är bra att duscha den emellanåt. Om rumsgranen barrar beror det troligen på att den står för varmt eller att den får för mycket vatten under vintern.

I viss mån minskar rumsgranen halten formaldehyd i luften, men dess främsta hälsobefrämjande egenskap är att den avdunstar vatten som gör att luftfuktigheten höjs. Rumsgranen växer långsamt.

barljung_1Hittade även en annan vacker växt bärljung, trodde att den passade inne vilket den inte gjorde.

Men kommer att köpa denna vackra växt nästa gång jag behöver en växt ute.

Växten odlas mest för de vackra frukternas, ”bärens” skull. Trivs bäst i kalkfattig, grov torvjord. Fin i höstgrupper, håller länge. Övervintras ljust och svalt men frostfritt, vattnas då försiktigt.

 

Har avslutat två dagar på fotostudion och som tur var så blev det inga julgardiner som skulle fotas, utan det var en hel del andra läckra gardiner som fick bli med på bild.

Nu är det dax att fixa till lite av lördagens rester, tur att jag alltid lagar för mycket mat… det räcker oftast till en väldigt stor familj.

Ha en mysig onsdag alla vänner!

Kram Birgitta

 

6 kommentarer

Kommentera
  1. petrasparlor / Nov 18 2014 9:55 e m

    Visst är de fina.
    Har också köpt mig en.

    Hoppas vi kan hålla dem vid liv nu 😉

    //Petra

  2. Petra / Nov 19 2014 5:00 f m

    Verkligen fin! Hoppas du lyckas bra med den! Jag har inte alls några gröna fingrar, och vi har en väldigt växlande inomhustemperatur, så jag får ha väldigt snälla växter hos mig. =) Bärljung skulle jag gärna vilja prova, de är så fina, och de verkar ju ganska tåliga, så kanske skulle jag våga mig på att köpa hem en…
    Tack för fina kommentaren om min äppelkrans! Funderade också på om jag kunde göra något med mina äpplen i kransen för att skydda dem från fåglarna, men vet inte vad som kan vara bra. Det måste ju vara väldigt tåligt, samtidigt som man inte vill skada fåglarna om de nu försöker äta av äpplena.. Jag får nog helt enkelt nöja mig med att mata fåglarna och hänga upp nya äpplen om de försvinner. =)
    Må så gott!
    Kram Petra

    • underbarahem / Nov 19 2014 8:08 e m

      Nu är det bara att hoppas att jag klarar av växten, rumsgranen är vacker att se på och den luktar gott.
      Det är synd på alla vackra kransar som fixas till och hängs upp ute,men man får som sagt var bita i det sura äpplet och sätta dit nya äpplen när fåglarna har ”tjuvat” dem.
      Ha det bra!
      Kram Birgitta

  3. Petra / Nov 19 2014 6:37 f m

    Jag tycker rumsgranar är så fina. Jag ska också skaffa en hem.
    Ha en bra onsdag.
    Kram Petra

    • underbarahem / Nov 19 2014 8:14 e m

      Man kan till och med ha den som julgran, bara man inte har för tunga saker i den. Den växer ganska sakta och det är bra jag vill ha den i den storleken som är nu.
      Ha det bra!
      Kram Birgitta

Kommentera

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

