Skip to content
juli 9, 2014 / underbarahem

Murgröna är en tapper växt, som trivs hos mig!

Känner att det är lite stiltje både ute och inne just nu, man bara njuter och snart är det semester. Har ganska många plantor murgröna som jag har sparat sen tidigare somrar och de är lika fina nu som när jag köpte dem… en härlig växt.Murgröna-på-tegelDessa murgrönor har suttit i lerrören hela vintern, fast inne i växthuset på den kalla sidan. Det enda jag har gjort är att fylla på lite mera jord när jag tog fram dem och sedan på med massor av vatten… nu växer de så det knakar.Murgröna-och-tegelrör2014De hade bytt rör på jobbet och slängt dessa i en hög, så jag frågade en kille om jag fick ta dem och det gick bra sa han… fast han såg lite fundersam ut, men frågade inget mer han kanske var rädd att få en utläggning i planteringens ädla konst.Murgröna-i-trälådaI den här lådan passar murgrönan perfekt, dit kommer ingen sol utan den kan växa som den vill. När jag satt och tittade på bilden så slog det mig att jag kanske skulle vända upp och ner på en annan lerkruka, så att det blir lite höjd på planteringen… men det får bli i morgon.Murgröna-på-vagn2014Det är samma med den här murgrönan, står på altanen vid staketet där det är skugga. Den här murgrönan tycker jag är väldigt fin med sina flikiga blad, lite kraftigare än de andra.

Lite tips från Odla:

Placera murgrönan någorlunda ljust, skugga vid stark sol. Murgrönor med brokiga blad behöver mer ljus än de med helgröna. Vid för mörk placering försvinner marmoreringen. Vattna så att jorden hålls lätt och jämnt fuktig, låt jorden torka upp mellan vattningarna, framförallt vintertid. Tillför näring en gång i veckan under den ljusa årstiden. Murgröna finns det ca 50 olika sorter av…

Detta om murgröna, nu skall jag sätta mig ute en stund och njuta av den varma sommarkvällen!

Ha det underbart!

Kram Birgitta

4 kommentarer

Kommentera
  1. Regina / Jul 10 2014 2:40 e m

    Jag gillar murgröna och har den som komplement i stora krukor tillsammans med sommarblommor, jag gillar när murgrönan hänger ner från krukan (samma effekt som man kan få med penningblad och silvernjurvinda). Ha det fint i värmen!
    Kram,
    Regina

    • underbarahem / Jul 10 2014 7:46 e m

      Det är väldigt fint när man blandar med andra blommor, har inte gjort det i år de får vara själv i krukan.
      I morgon blir det stranden med barnbarnen…
      Kram Birgitta

  2. Mona / Jul 10 2014 8:27 e m

    Underbara bilder o murgrönan är lika fin solitär som i blomgrupper, passade fint i rören
    Ha en fin o härlig dag på stranden i morgon…blir nog samma här
    kram Tibbe-Hill

    • underbarahem / Jul 10 2014 8:42 e m

      Tackar, i natt är det första gången vårt minsta barnbarn Milton sover här hos oss… undrar hur länge han sover i natt? Hoppas att han sover till i morgon bitti…
      Ha det bra!
      Kram Birgitta

Kommentera

Bloggäventyr med Bosse Lidén

Författare till romanen "Mina fotsteg i ditt hjärta", "Minnen som stannat kvar" och medförfattare till kåseriboken "Skimrande ögonblick - och dagar i grått". Alla tre böckerna går att köpa här på bloggen. Tryck på köp bok/böcker under min header och du får reda på viktig fakta. Dessutom finns det 33 st kategorier på bloggsmörgåsbordet. Förhoppningsvis hittar du något som tilltalar dig. Hjärtligt välkommen hit. Du får väldigt gärna lämna en trevlig kommentar. Tack för besöket.

Slagkraftigt Glen Snoddas!

Lifestyle of one Glen Snoddas.

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

