Skip to content
maj 13, 2014 / underbarahem

Vacker vit bägarranka hos mig!

En liten mellanlandning på Blomsterlandet innan jag åkte hem från jobbet, skulle inte ha något speciellt ville bara kolla nyheter… samtidigt som det är väldigt mysigt att njuta av alla vackra blommor.

Visade i förra inlägget en Dipladenia som jag köpte förra året, har bara sett röda blommor, men i dag hittade jag Dipladenia med vita blommor. Skall man köpa nu eller vänta, jag slog till och köpte den nu… annars är den väl slut när jag skall köpa den.

Vit bägarranka finns uppbunden på båge. Bör stå på ljus plats i rumstemperatur eller svalare, men kan även trivas på halvvarm plats i uterum eller på terrasser. Måttlig gödning. Bör vattnas regelbundet.Dipladenia2014Eftersom Dipladenia är en slingerväxt säljs den uppbunden på båge eller i pyramidform, men den slingrar sig gärna runt grenar, bambugaller eller liknande, vilket innebär att man kan forma växten som man vill.

Underbart-trädTänk om jag kunde komma ihåg vad det är för träd som min son planterade för många år sedan framför växthuset, det blommar så vackert med vita blommor. Det är dumt att man inte skriver upp namnen på blommorna som man planterar, då står man där sen och funderar??

Det är kanske någon som vet vad den heter, skriv och berätta… men vilket fall som helst så är trädet väldigt vackert när det blommar.

Hur har ni det annars med frö och blomsterodlingen, hur långt har ni kommit… eller är det fortfarande för kallt även hos Er?

Ha en skön kväll!

Kram Birgitta

 

 

4 kommentarer

Kommentera
  1. Petra / Maj 14 2014 3:20 f m

    Vilken vacker blomma du hittat! Det brukar alltid finnas något fint att ta med sig hem från Blomsterlandet. =) Jag har inte riktigt vågat ta fram sommarblommorna ännu, men nu borde det inte bli mer frost så det kanske är dags. Längtar tills jag får köpa hem lite nytt att ha utanför dörren och kanske några nya perenner till trädgården.
    Önskar dig en solig dag!
    Kram Petra

    • underbarahem / Maj 14 2014 5:15 e m

      Jag har köpt lite blommor, men de får stå i växthuset ett tag till. Just nu ser det inte roligt ut alls utanför entren, vill ha lite nytt.
      Hoppas på sol till helgen!
      Kram Birgitta

  2. Christine / Maj 15 2014 8:33 f m

    ÅHH, ja Bägarranka är ju så fin!!! Jag köpte en ifjol o har ju försökt at få den att klara vintern nere i källaren..men icke sa Nicke, den är död! Min vännina hon har en röd en som är flere år,,säkert 4,de året nu o den är 1½ m..och blommar som bara den gjorde den i fjol..Hon förvarar den i ett gammalt fähus…Det lilla trädet ser ju förtjusande ut o vad det heter vet jag inte…men fint är det!!

    • underbarahem / Maj 15 2014 6:41 e m

      Har också försökt att spara den, men det funkar inte så det blir en ny varje år…. fast den växer ganska fort.
      I morgon blir det lite mera blommor att flytta runt… men det är bara kul.
      Ha det bra!

Kommentera

Bloggäventyr med Bosse Lidén

Författare till romanen "Mina fotsteg i ditt hjärta", "Minnen som stannat kvar" och medförfattare till kåseriboken "Skimrande ögonblick - och dagar i grått". Alla tre böckerna går att köpa här på bloggen. Tryck på köp bok/böcker under min header och du får reda på viktig fakta. Dessutom finns det 33 st kategorier på bloggsmörgåsbordet. Förhoppningsvis hittar du något som tilltalar dig. Hjärtligt välkommen hit. Du får väldigt gärna lämna en trevlig kommentar. Tack för besöket.

Slagkraftigt Glen Snoddas!

Lifestyle of one Glen Snoddas.

att leva sin dröm

En blogg om att följa sitt hjärta och leva sin dröm - här skildrar vi livet på Lindö och utmaningen i att bli självförsörjande på en väglös ö. ❤️

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

