Skip to content
maj 6, 2014 / underbarahem

Kryddkorg inomhus!

Nu är det dags att prata väder igen, regn och kyla. Igår önskade jag att det skulle komma regn för att det var så torrt i jorden, nu är regnet här… jag vill inte.

Fast det är bra, då sköljer det bort alla pollen som har lagt sig överallt. Men denna kyla måste den också komma, ett milt vårregn är att önska. Har lite dåligt med färska kryddor just nu så jag stannade till vid Blomsterlandet fem minuter innan de stängde, vet själv hur det är när en kund kommer infarande i sista minuten… och säger, vilken tur jag hann. Men måste tala om att jag var ute en minut över sex, bra jobbat tycker jag.KryddkorgDet fick bli lite av varje:

Mexikansk dragon: De passar både i sallader och i matlagningen. Främst i fisk- och potatisrätter. Till té används både blad och blommor. Färska eller torkade.
Plantan växer upprätt till 40-60 cm med en samling av små, orangegula tagetesblommor på toppen. Den är flerårig, men klarar inte våra vintrar. Som krukodlad kan den övervintras inomhus.

Rosmarin: Odlas med fördel i kruka, som övervintras ljust och frostfritt. Passar bra till fläskkött, grönsaker, ungsrostad potatis mm. Bladen kan torkas eller frysas in.

Thaibasilika: Kryddan används i det asisatiska köket. Passar utmärkt till stekta kötträtter och ger en asiatisk touch till sallader. Står det enbart basil eller basilika i ett asiatiskt recept kan man utgå ifrån att det är den asiatiska varianten som menas.Kryddkorg2014Satte en sax bredvid så att det är lätt att klippa när man vill krydda maten. Bara det blir varmare så skall dessa kryddor planteras ut, tror att de klarar sig bättre i växthuset.

Nu blir det att krypa upp i tv stolen med en filt och kolla lite bloggar, alltid kul att se vad ni skriver.

Ha en skön kväll!

Kram Birgitta

2 kommentarer

Kommentera
  1. Gerda / Maj 7 2014 9:55 f m

    Ja doftskärmen har inte utvecklats än annars hade jag stuckit handen över skärmen, hihi.
    Härligt med en sån fin korg med kryddor.
    Och ja lite regn är välbehövligt för alla växter men det blr tråkigt om det är längre än några timmar:)
    Ha en skön dag.
    Kram Gerda

    • underbarahem / Maj 7 2014 5:08 e m

      Ja, det är härliga dofter… Bra att det kom regn, men det ser ut att stanna ett tag och det gillar jag inte.
      Kram Birgitta

Kommentera

KAMILLAS KAMERA -

mitt liv och mina dagar

Bloggäventyr med Bosse Lidén

Författare till romanen "Mina fotsteg i ditt hjärta", "Minnen som stannat kvar" och medförfattare till kåseriboken "Skimrande ögonblick - och dagar i grått". Alla tre böckerna går att köpa här på bloggen. Tryck på köp bok/böcker under min header och du får reda på viktig fakta. Dessutom finns det 33 st kategorier på bloggsmörgåsbordet. Förhoppningsvis hittar du något som tilltalar dig. Hjärtligt välkommen hit. Du får väldigt gärna lämna en trevlig kommentar. Tack för besöket.

Slagkraftigt Glen Snoddas!

Lifestyle of one Glen Snoddas.

att leva sin dröm

En blogg om att följa sitt hjärta och leva sin dröm - här skildrar vi livet på Lindö och utmaningen i att bli självförsörjande på en väglös ö. ❤️

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

