Skip to content
maj 1, 2014 / underbarahem

Äntligen kan man sätta igång!

Nu är det fem lediga dagar och de skall utnyttjas till växthus och trädgård… tror jag om det inte kommer något annat i mellan. Började dagen med en promenad på Hofsnäs, det blåste och var väldigt kallt. Det är en väldigt vacker plats och perfekt för att ha en fikakorg med sig, så det är klart att det blev lite rast efter promenaden.Highland-cattel-HofsnäsDen här godingen träffade vi på, föräldrarna låg fortfarande och drog sig… det är ju helg. Sjön som ni ser är Torpasjön och när man vandrar vidare över udden så kommer man till Åsunden. Hästar-vid-Hofsnäs

Efter detta fick det bli en tur till Cramers, det är dags att börja med planteringarna… idag fick det bli till lådorna under fönstren.Nu-är-det-igång-CramersLådorna får stå inne i växthuset tills det är säkrare för att det inte skall bli frost. Annars brukar det gå ganska bra, de hänger ju på husväggen.Gödsel-i-växthuset2014Jag har gjort i ordning mina odlingsbäddar med gödsel, så i morgon skall jag så… sen är det bara att vänta på att det skall börja växa. Några nya planteringar med fetbladsväxter blev det idag, det var växter som hade stått i kruka hela vintern.Nya-fetbladsväxterKöpte några vita pelargoner hos Cramers, men de får stå i växthuset så länge det är osäkert för frost. Nu har det också börjat att komma fikon på träden, har aldrig gjort något med dem… har ni?Fikon-2014Betonghand-2014En betonghand som blev lite misslyckad, men den kan ligga på rabarberbladet som ett misslyckat exemplar.

Ha det bra och njut av den härliga helgen som är i antågande!

Kram Birgitta

 

6 kommentarer

Kommentera
  1. Regina / Maj 1 2014 3:41 e m

    Vilken vacker promenad! Härligt att handla hem blommor och plantera. Jag längtar efter ett växthus det är bra att ha för växter som är frostkänsliga.
    Önskar dig sköna lediga dagar!
    Kram,
    Regina

    • underbarahem / Maj 1 2014 4:49 e m

      När jag nu har ett växthus, så skulle jag aldrig kunna vara utan… det är underbart. Jag har sex stycken olivträd som står där inne… de skall stå på altanen när frosten är över. Annars har jag basilika, gurkor, sallad, ruccula och en massa annat.
      Ha en härlig helg!
      Kram Birgitta

  2. petrasparlor / Maj 1 2014 9:36 e m

    Vilken härlig start på dagen du fick.

    Även här har vi jobbat i växthuset idag. Isoleringen är borta och det är rentvättat och fint, redo att ta emot alla tomatplantor 🙂

    //Petra

    • underbarahem / Maj 2 2014 4:24 f m

      Visst är det härligt när man kan sätta igång med trädgårdsarbetet. Det var 5 grader kallt på morgonen… brrr
      Ha en bra dag!
      Birgitta

  3. Greta / Maj 3 2014 4:18 e m

    Tittar in till dig första gången och jag hittar mycket intressant! Gjuta i betong har jag länge tänkt testa, men ännu inte kommit till skott : )
    Ha en fin kväll!

    //Greta

    • underbarahem / Maj 3 2014 4:23 e m

      Välkommen till min blogg, hoppas att du hittar något som du gillar. Det är otroligt kul att gjuta i betong, just nu har jag gjort handdukskrukor… enkla att göra.
      Ha en bra kväll och en härlig helg!
      Birgitta

Kommentera

KAMILLAS KAMERA -

mitt liv och mina dagar

Bloggäventyr med Bosse Lidén

Författare till romanen "Mina fotsteg i ditt hjärta", "Minnen som stannat kvar" och medförfattare till kåseriboken "Skimrande ögonblick - och dagar i grått". Alla tre böckerna går att köpa här på bloggen. Tryck på köp bok/böcker under min header och du får reda på viktig fakta. Dessutom finns det 33 st kategorier på bloggsmörgåsbordet. Förhoppningsvis hittar du något som tilltalar dig. Hjärtligt välkommen hit. Du får väldigt gärna lämna en trevlig kommentar. Tack för besöket.

Slagkraftigt Glen Snoddas!

Lifestyle of one Glen Snoddas.

att leva sin dröm

En blogg om att följa sitt hjärta och leva sin dröm - här skildrar vi livet på Lindö och utmaningen i att bli självförsörjande på en väglös ö. ❤️

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

