Skip to content
mars 1, 2014 / underbarahem

Fransk kycklinggryta med polentastekt potatis

Idag är det städdag i förrådet, varje gång man röjer är det något som man slänger… konstigt förökar sig sakerna under vintern? Sen blir det en tur i trädgården, för att leta vårtecken. Det är en helt annan luft ute nu och ett annat ljus, man känner att våren är på väg.

I dag skall vi testa lite franskt till middag det blir en kycklinggryta och polentastekt potatis, polenta som jag tycker låter lite italienskt… eller vad tycker ni?

Smaklig måltid!

Fransk-kycklinggryta-med-polenta-potatis

Fransk kycklinggryta:

700 gr kycklinginnerfilé, 200 gr små pärllökar, 1 krm torkad timjan, 2 krm torkad dragon, 1 krm malen muskotnöt, 2 msk dijongsenap, 2 dl öl, 3 dl grädde, salt och peppar, 2-3 kvistar hackad färsk dragon till garnering.

Polenta stekt potatis:

1 kg potatis, 1 dl grov polenta, 3 msk olivolja, 2-3 nypor havssalt, nymalen peppar.

Gör så här:

1. Salta och peppra kycklingen, bryn sedan kycklingen och  lök i smör och olja.

2. Tillsätt kryddor och senap, häll sedan i ölen och låt det koka upp.

3. Blanda i grädden och låt det småputtra i ca 15 minuter, tills såsen har kokat ner och är krämig.

Sätt ugnen på 220°

1. Koka potatisen i lättsaltat vatten i ca 15 minuter, häll av vattnet och låt potatisen ånga av.

2. Lägg potatisen i en ugnsfast form, tillsätt polenta och olivolja skaka om så att potatisen paneras, salta och peppra.

3. Ugnsstek potatisen i ca 25-30 minuter tills den blir gyllenbrun

4. Servera grytan garnerad med hackad färsk dragon och den polentastekta potatisen till.

Fransk-kycklinggryta-med-polenta-potatis-på-tallrik

Millian-inventerar-godisskåpet

Millian passar på att inventera godisskåpet, det finns alltid något som passar att äta. När jag var lite hade alltid min farfar godis i en låda, det var ett tyst samförstående mellan min farfar och mig. Visst är det underbart när åldersskillnaden är så stor, men ändå förstår vi varandra… det jag kan komma ihåg från det jag var liten,var att jag hade en underbar farfar.

Barnbarn är livets efterrätt, nu vet jag att det är sant.

Ha en härlig fortsatt helg!

Kram Birgitta

Kommentera

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

