Skip to content
januari 13, 2014 / underbarahem

Spännande med gamla möbler, man vet aldrig vad man hittar!

Det är spännande med gamla möbler, de kan innehålla många skatter. Har en gammal byrå efter mina föräldrar som har gått i arv efter min pappas föräldrar, möbeln är handgjord och i den finns det ett lönnfack. Tyckte att det var väldigt spännande när jag var liten att få titta i den lådan, det fanns en spärr under som var ganska svår att hitta… lyckades aldrig själv, var tvungen att få hjälp.

Den här byrån står i mitt syrum som nu är renoverat och har fått vita väggar och lite annan inredning, fast byrån ser ut som den alltid har gjort.

Pappas byrå

 

Har inte rört grejerna som ligger i lådan, utan det är samma som fanns där när jag fick den. Idag kunde jag inte låta bli utan var tvungen att plocka ur allt och läsa, det var mycket som var sparat i den lådan.

En inskrivningsbok från det militära.

InskrivningsbokInskrivningsbok-2

 

En motbok som jag tror togs bort 1955, men det finns en del stämplar i den… så den har varit använd.

 

MotbokMotbok-2

 

Det fanns även en bouppteckning som var väldigt gammal, där de hade tagit upp allt som fanns i hemmet och då menar jag verkligen allt.

Idag har det varit en upptäckardag och en resa tillbaka i tiden, när man sätter sig med sådana här papper så känner man historiens vingslag… det kanske är något man behöver ibland?

Skarpa-hos-Lindhe-ca-1958

 

Här är barn, barnbarn och respektive på besök hos farfar, passar på att njuta av lite fika i det gröna. Den lilla tjejen med vit klänning och rosett i håret är lilla jag.

Detta har varit min dag, händelserik kan man säga… upplevt mycket på kort tid.

Ha en bra kväll!

Kram Birgitta

 

 

 

16 kommentarer

Kommentera
  1. Mona / Jan 13 2014 6:29 e m

    Det är ju så roligt att blicka tillbaka på hur det var förr o nostalgikänslorna kommer över alla minnen man har m.m. tänk vad mycket man skulle velat spara men som tur är ibland så finns det inte plats, men jag har också kvar en spegelbyrå från min mormor o morfar fast jag har inte hittat något lönnfack (får nog kolla riktigt nu,hi,hi)
    kram Tibbe-Hill

    • underbarahem / Jan 13 2014 6:32 e m

      Kolla man vet aldrig vad som kan finnas… hihi
      Ha en bra kväll!
      Kram Birgitta

  2. Eva / Jan 13 2014 6:30 e m

    Vilka värdefulla skatter – bara den handgjorda byrån är en skatt för sig – verkligen något att spara! Fotografiet är så fint och jag ser en liten rar tös där. Säkert finns det fler fina bilder i byrån. Jag har fått en portfölj efter min pappa som är full av gamla dokument, brev och fotografier, så värdefullt.
    Kram Eva

    • underbarahem / Jan 13 2014 6:33 e m

      Bilder finns det gott, bättre med pappersbilder än på data… mer personligt.
      Kram Birgitta

  3. Agneta / Jan 13 2014 8:21 e m

    Vilken nostalgitripp du gjort idag.
    Kram Agneta

  4. Jessica / Jan 13 2014 8:58 e m

    Gokväll! härligt inlägg!! och tjusig möbel..ha en fin vecka i vinterland 🙂 kramiz Jessica

    • underbarahem / Jan 13 2014 9:04 e m

      Tackar! Kul att visa vad som kan finnas i en lönnlåda… hihi
      Ha en bra fortsättning på veckan,
      Kram Birgitta

  5. Mandelhjärta / Jan 14 2014 8:50 f m

    Vad spännande med en liten tidsresa i hemmets lugna vrå! 😉
    Gamla möbler, fotografier och minnen är värdefulla skatter.
    Ha en trevlig dag!

    • underbarahem / Jan 14 2014 6:00 e m

      Man skall ju tänka framåt, men ibland känns det mysigt att tänka på det som varit.
      Ha det bra!
      Birgitta

  6. källebodalantliv / Jan 14 2014 7:26 e m

    visst är det kul med gamla foton ..en speciell känsla ..ibland längtar jag tillbaka till förr i tiden ..verkade så enkelt då …byrån var charmig ! må så gott ! kram jeanette

    • underbarahem / Jan 14 2014 7:31 e m

      Gamla foton har något speciellt, inte lika kul när man tittar på datorn, tycker jag. Livet var nog tufft förr, men ändå…
      Kram Birgitta

  7. Maria / Jan 15 2014 6:31 f m

    Åh vilken underbar nostalgi! =)
    Så roligt med ärvda akter som bär på historia. Vi har ett äldre skrivbord i ek, som vi köpt på en ”sakförmedling”. Ingen aning om hur gammalt det är, eller vilka som ägt det. Men ibland funderar man ju 😉 Och man kanske skulle kolla om där finns ett lönnfack någonstans? 😉 🙂
    Kram /Maria

    • underbarahem / Jan 15 2014 5:08 e m

      Man kan aldrig veta, kanske ligger det något spännande någonstans i skrivbordet??
      Kram Birgitta

  8. Hemtrevligt hos Johanna / Jan 15 2014 11:09 f m

    Jösses vad spännande och jag kan verkligen tänka mig med vilken spänning du måste ha letat i det där skåpet när du liten. 🙂

    God fortsättning, lite i efterskott. 🙂

    Kram Johanna

    • underbarahem / Jan 15 2014 5:11 e m

      Ja, det var spännande, men fick bara titta i lådan när pappa var med.
      Han hade också en disk från järnaffären hemma, i den fanns det massor av lådor och massor av grejer.
      Kan det vara därför man har så mycket med prylar nu… hihi.
      Kram Birgitta

Kommentera

Bloggäventyr med Bosse Lidén

Författare till romanen "Mina fotsteg i ditt hjärta", "Minnen som stannat kvar" och medförfattare till kåseriboken "Skimrande ögonblick - och dagar i grått". Alla tre böckerna går att köpa här på bloggen. Tryck på köp bok/böcker under min header och du får reda på viktig fakta. Dessutom finns det 33 st kategorier på bloggsmörgåsbordet. Förhoppningsvis hittar du något som tilltalar dig. Hjärtligt välkommen hit. Du får väldigt gärna lämna en trevlig kommentar. Tack för besöket.

Slagkraftigt Glen Snoddas!

Lifestyle of one Glen Snoddas.

att leva sin dröm

En blogg om att följa sitt hjärta och leva sin dröm - här skildrar vi livet på Lindö och utmaningen i att bli självförsörjande på en väglös ö. ❤️

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

