Skip to content
november 11, 2012 / underbarahem

Mosshjärtan från början till färdiga!

November månad är som vi vet ganska tråkig, mörk och dyster. Men då går jag ut till mitt växthus och gör lite pyssel, som man inte kan göra inne… blir ganska skräpigt av en del pyssel.

Jag har fått en förfrågan från bloggen Rosor & Pioner, om jag inte kan göra ett bildspel på hur jag gör mosshjärtan.

Här kommer det, hoppas att ni förstår hur jag gör… det är ganska enkelt.

 

Klipper till en lagom stor bit nät, viker den dubbelt nyper till ena sidan lite snett och formar sedan till överdelen av hjärtat.

 

Börjar sedan stoppa in mossa och formar med handen, jag har tryckt till upptill så att man får hjärtformen.

 

När jag har fyllt ena halvan fortsätter jag på andra sidan och nyper till efter hand.

 

Så här ser baksidan ut, där kan man se hur jag har nypit ihop hjärtat. Nu är mina tre hjärtan färdiga för idag, vet inte riktigt var jag skall ställa dem… eller kanske skall jag ge bort dem?

Hoppas att ni förstår min beskrivning, man kan göra på olika sätt… det här passar mig, tycker att det är ganska enkelt… ha handskar på, tråden sticks.

Ha en härlig söndag, trots att den är grå och lite regnig.

Kram Birgitta

13 kommentarer

Kommentera
  1. Rosor och Pioner / Nov 11 2012 1:09 e m

    Tack snälla Birgitta för en jättebra beskrivning, nu skall jag ut och hämta mossa.
    Ha en fortsatt fin söndag
    Kram

    • underbarahem / Nov 11 2012 3:48 e m

      Hoppas att du förstår min beskrivning!
      Kram Birgitta

  2. Jessica / Nov 11 2012 6:49 e m

    Tack!! vad fina o bra beskrivning ♥♥ må å gott Birgitta.kram Jessica

    • underbarahem / Nov 11 2012 7:40 e m

      De är kul att göra och pryder sin plats!
      Kram Birgitta

  3. Susanne / Nov 11 2012 9:10 e m

    Så fina hjärtan du gör! Tack för beskrivningen:)

    Kram Susanne

    • underbarahem / Nov 12 2012 3:44 f m

      Det är kul att fixa med mossa, man kan spara formarna till nästa år.
      Kram Birgitta

  4. källebodalantliv / Nov 12 2012 6:30 f m

    jättefina hjärtan ..kul att kunna pyssla själv ..roligt att få en så fin present ! kram jeanettte

    • underbarahem / Nov 12 2012 6:21 e m

      Jag gav bort några förra året och de var väldigt uppskattade.
      Kram Birgitta

  5. Marianne / Nov 12 2012 8:33 e m

    Tack för fin beskrivning av dina fina hjärtan:)
    Ska absolut pröva, jag gillar att fixa med ståltråd, höns och putsnät -roliga material!
    Kram

    • underbarahem / Nov 15 2012 3:47 f m

      Det är väldigt kul och man kan göra mycket av nätet.
      Kram Birgitta

Trackbacks

  1. Lite pysselfunderingar! | UnderbaraHem
  2. Dax att börja med höstpyssel! | UnderbaraHem
  3. Kan det bli lite höstpyssel någon dag tro? | UnderbaraHem

Kommentera

Bloggäventyr med Bosse Lidén

Författare till romanen "Mina fotsteg i ditt hjärta", "Minnen som stannat kvar" och medförfattare till kåseriboken "Skimrande ögonblick - och dagar i grått". Alla tre böckerna går att köpa här på bloggen. Tryck på köp bok/böcker under min header och du får reda på viktig fakta. Dessutom finns det 33 st kategorier på bloggsmörgåsbordet. Förhoppningsvis hittar du något som tilltalar dig. Hjärtligt välkommen hit. Du får väldigt gärna lämna en trevlig kommentar. Tack för besöket.

Slagkraftigt Glen Snoddas!

Lifestyle of one Glen Snoddas.

att leva sin dröm

En blogg om att följa sitt hjärta och leva sin dröm - här skildrar vi livet på Lindö och utmaningen i att bli självförsörjande på en väglös ö. ❤️

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

